Median muutos näkyy ensin iltapäivälehdissä

 

Pasi_Kivioja

Apurahan saaja: Media-alan yrittäjä Pasi Kivioja
Apurahan kohde: väitöskirjatutkimus ”Iltapäivälehdet mediakentän muutoksessa”

Minkälaisia odotuksia sinulla oli apurahaa hakiessasi?

”En uskonut, että saisin sen. Ajattelin, ettei apurahaa ehkä myönnettäisi väitöskirjan tekoon. Sain kuitenkin hyvät suositukset alalla arvostetulta professorilta ja päätin kokeilla kepillä jäätä. Hakemuksen täyttämisessä ei tainnut kauan nokka tuhista, minun piti vain pystyä selittämään tutkimusaiheeni tiiviisti. Kaikki sujui helposti ja luontevasti.”

Miltä myönteisen päätöksen saaminen tuntui?

”Se tuli minulle ilahduttavana yllätyksenä. Taisimme korkata kuohuviinipullon. Olin iloinen etenkin siksi, että olin juuri ryhtynyt yrittäjäksi. Apuraha auttoi yrittäjyyden epävarmassa alkuvaiheessa, jolloin palkkaa tuli välillä enemmän, välillä vähemmän. Parasta oli se, että tutkimusaiheeni arvo tunnustettiin.”

Mitä apuraha mahdollisti?

”Pystyin keskittymään täysin väitöskirjani tekemiseen. Työläin vaihe oli se, kun jouduin viettämään helteisiä kesäpäiviä Tampereen yliopiston kirjastossa selaamassa iltapäivälehtiä ja Helsingin kansallisarkistossa tutkimassa mikrofilmejä. Nyt olen saanut aineistoni kerättyä ja voin keskittyä tulosten analysointiin.”

Mitä tutkimuksesi merkitsee alallesi?

”Iltapäivälehdet ovat ylenkatsottu lehtiryhmä, vaikka niiden suosio on valtava. Minulle työ Ilta-Sanomien uutistoimituksessa oli kirjoittamisen korkeakoulu. Iltapäivälehdistä ei juuri ole tehty väitöskirjatasoista tutkimusta. Olen itse tutkinut aihetta jo 2000-luvun alussa. Tein ensin iltapäivälehdistä graduni ja vuonna 2008 tutkimuksen, jossa analysoin median muutosta näiden lehtien kautta. Tutkimusten teko on ollut kuin umpihangessa hiihtelyä: olen saanut tehdä oman latuni. Nyt tutkimuksiani on käytetty lähteenä kaikissa iltapäivälehtiä koskevissa graduissa ja tutkimuksissa.”

Mitä oivalluksia väitöskirjan tekeminen on tarjonnut?

”Irtonumeromarkkinoilla toimivat iltapäivälehdet ovat hyvä indikaattori siitä, mihin koko ala on menossa. Väitöstutkimukseni ennakoi, mitä printtimarkkinoilla tulee tapahtumaan. Vaikka yleinen hokema on, että paperilehdet katoavat, asia ei ole niin yksinkertainen. Vastauksia ei voi johtaa suoraan Yhdysvaltain tilanteesta. Suomessa on muun muassa tehty valtavia investointeja painokoneisiin, joten kustantajat eivät ole ihan heti kuoppaamassa lehtiään.”

Columbia terveydenhuollon columbia mo http://apteekkifi.com/ tyttö saa munaa lääkäri